تلکامپ - فرخ کریمی

تلکامپ : وب سایت تخصصی تکنولوژی برق، الکترونیک، کامپیوتر، هوش مصنوعی و علوم اعصاب

تلکامپ - فرخ کریمی

تلکامپ : وب سایت تخصصی تکنولوژی برق، الکترونیک، کامپیوتر، هوش مصنوعی و علوم اعصاب

تلکامپ - وب سایت تخصصی تکنولوژی برق

- زکات علم نشر آن است \
- لطفا برای استفاده بهتر از مطالب سایت از طبقه بندی موضوعی سمت راست و منوی بالای صفحه استفاده کنید \
- بهای استفاده از مطالب این سایت صلوات بر محمد و آل محمد (ص)



در سایت تلکامپ
در كل اينترنت
بایگانی

ابزار نظر سنجی

تقویم شمسی

کانال تلگرام تلکامپ

آخرین نظرات
يكشنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۲، ۰۱:۴۳ ق.ظ

سوالات متداول کنکور

کنکور ازمونی است که شاید امروزه همه با ان سرکار دارند. قرار گرفتن در شرایط کنکور داوطلب را در مقابل سوالات خاص و تکراری قرار می دهد، که در این مواقع یک مشاور خوب می تواند راهنمای بسیار خوبی برای رسیدن به شرایط ایده ال و نزدیک تر شدن به موفقیت باشد. خود من نیز به خاطر شرایط خاص و مشکلات مالی قادر به شرکت در موسسات و گرفتن مشاور نبودم با این حال صفحات وب و سایت های رایگان از اساتید محترم و دلسوز بهترین راهنمای من بوده اند. در این پست سوالات متداول کنکور که ممکن است برای هر داوطلبی مطرح شود را قرار داده ام. این سوالات برای همه مقاطع مناسب هستند اما موضوع اصلی این سوالات کنکور کارشناسی ارشد است.

بنابراین اگر کنکوری هستید و قصد شرکت در یک ازمون سرنوشت ساز و مهم را دارید به هیچ وجه این مطلب را از دست ندهید و با ما در ادامه مطلب همراه باشید...


1ـ آیا واقعاً استفاده از کنکورهای آزمایشی لازم است و تأثیری بر روند مطالعه دارد ؟

پاسخ : بله صددرصد با توجه به اینکه غالباً کنکورهای آزمایشی به دو صورت مبحثی و جامع برگزار می‌شود و هر کدام به نوبه‌ی خود دارای ویژگی‌های خاصی بوده و می‌تواند تأثیر بسیار مهمی در روند مطالعه و حتی قبولی شما داشته باشد از مزایای مهم این آزمون‌ها می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:‌

1ـ شرکت در آزمون‌های دوره‌ای باعث می‌شود مطالعه شما هدفمند و مهلت‌دار شود، یعنی می‌دانید که تا چه زمانی چه میزان باید مطالعه کرد که  خود این آزمون‌ها به مطالعه شما نظم و برنامه می‌دهد.

2ـ آشنایی با سؤالات گوناگون که مشابه سؤالات کنکورهای سال قبل می‌باشد .

3ـ آشنا شدن از روند مطالعه به وسیله کارنامه‌ای کامپیوتری که میزان درصد و تسلط شما را برای هر درس مشخص می‌کند و موقعیت شما را نسبت به قبل و سایر داوطلبان نشان می‌دهد. و اینکه بعد از هر آزمون پاسخ‌نامه تشریحی که در اختیار دانشجویان قرار داده می‌شود، می‌تواند نکات مهم و راه‌حل‌های کنکوری را در اختیارتان قرار دهد .

4ـ و در نهایت آشنایی با فنون آزمون دادن نظیر کنترل اضطراب ـ‌ تقسیم وقت بین دروس و تست‌ها ـ چگونگی برخورد با سؤالات دشوار ـ‌ افزایش سرعت عمل و تحمل حضور در جلسه به مدت طولانی و اینکه چطور خود را با شرایط روحی و روانی جلسه سازگار کنید.


2ـ دانشجوی ترم آخر رشته‌ی فنی و مهندسی هستم و داوطلب کنکور سراسری، نمی‌‌دانم چرا وقتی شروع به تست زدم و یا حل مسأله‌ای می‌کنم اگر نتوانم به پاسخ برسم خصوصاً در چندین مورد دیگر نمی‌توانم با انرژی ادامه به درس‌ خواندن بدهم، انگیزه‌ام را از دست می‌دهم و دلسرد می‌شوم، برای این مشکلم چه راه‌کاری را پیشنهاد می‌کنید؟


پاسخ : شما که دانشجوی سال آخر مهندسی هستید مطمئنا شرایط و استعداد لازم برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر را دارا هستید ولی شاید به علت فشار درس و همچنین استرس به مشکل برخورده اید یکی از راه‌های جلوگیری از چنین امری اول خود باوری و بعد مطالعه‌ی کامل و دقیق مباحث قبل از حل تست های مربوطه و همچنین حل مسائل آنها است و تکرار آنها در فواصل زمانی مختلف و تمرین زیاد می‌باشد. شما باید یک مبحث را خوب مطالعه نموده و تمامی تمرین آن را حل نمایید و سعی کنید زمان حفظ فرمول، آنها را با حالت‌های خاص (بازی ریاضی) به ذهن خود بسپارید و بعد از اینکه روی مطالب کاملاً مسلط شدید شروع به تست زدن نمایید. اگر پس از این مراحل باز هم مشکل داشتید مبحث مربوط به آن تست را مجدداً مطالعه نمایید.


3ـ حدود سه سال است که فارغ‌التحصیل شده‌ام و می‌خواهم برای مقطع ارشد ادامه تحصیل بدهم ولی برای انتخاب رشته سردرگم هستم و نمی‌دانم چه رشته‌ای را انتخاب کنم که حتماً قبول شوم و بتوانم از عهده‌ی درس‌ها و مطالعه‌ی آنها برآیم؟


پاسخ : انتخاب رشته غالباً بر حسب علاقه و نیاز بازار کار و توانایی های شخصی تعیین می‌شود. بهتر است ابتدا علاقه خود را نسبت به یک رشته مشخص نمایید و سپس در خصوص مطالعه دروس آن یک برنامه‌ریزی هدف‌مندی با زمان بندی معینی را طراحی نمایید. با این روش هر زمان که سستی و ناتوانی به سراغ شما می‌آید علاقه‌ای که به رشته مربوطه دارید کمک مهمی به شما می‌کند و مانع دلسردی‌تان نمی‌شود.


4ـ دانشجوی ترم آخر رشته‌ی فنی مهندسی هستم امسال نیز برای اولین بار در کنکور ارشد شرکت کردم با توجه به اینکه مطالعه‌ی خوبی داشته‌ام ولی از لحاظ زمانی وقت کم آورده‌ام و فقط تعداد کمی تست زدم. می‌ترسم برای امسال نیز دچار همین مشکل بشوم. شما چه راه‌حلی را پیشنهاد می‌کنید؟‌


پاسخ : با توجه به اینکه می‌گویید مطالعه‌ی خوبی داشته‌اید احتمالاً از لحاظ تست‌زنی و روش تست‌زدن دچار ضعف هستید که مشکل بسیاری از داوطلبین نیز می باشد و یا شاید دقت کمی جهت حل تمرینات مباحث لحاظ کرده‌اید. در برنامه‌ریزی که برای سال آینده دارید حتماً سعی کنید از کنکورهای آزمایشی استاندارد استفاده نمایید تا اگر استرسی هم وجود دارد برطرف شود و اگر ضعفی هم از لحاظ کم آوردن زمان‌ دارید بتوانید خود را با زمان این کنکورها منطبق نمایید. همچنین در صورت تمایل می توانید از کلاس‌های نکته و تست که کمک قابل توجه ای به شما می کند استفاده نمایید. غالباً زمانی می‌توانید با سرعت متناسب تست بزنید که روش و نکات و فرمول‌های تست‌زنی را بدانید و تسلط کامل به حل مسائل آن مبحث داشته باشید به همین علت سعی کنید مثال‌ها و تمرین‌های تشریحی زیادی را حل نمایید و راه حل‌های تستی را یاد بگیرید و مطالب را با دقت مطالعه کنید.


5ـ نمی‌دانم چرا زمانی که با دوستانم جمع هستیم و راجع به ادامه‌ی تحصیل، رتبه‌ و دانشگاه معتبر صحبت می‌کنیم تصمیم جدی برای درس خواندن می‌گیرم ولی زمانی که شروع به مطالعه می‌کنم دچار سستی و تزلزل می‌شوم باید چکار کنم که بتوانم بر این مشکل غلبه کنم؟‌

پاسخ :انگیزه در شما وجود دارد ولی شاید به علت یک سری از عوامل درونی و بیرونی به مشکل برخورده اید امکان دارد یکی از عوامل زیر باعث می‌شود که شما هنگام مطالعه دچار سستی و تزلزل شوید :

1ـ نداشتن تصمیم جدی برای درس خواندن (نداشتن هدف)

2ـ نداشتن برنامه‌‌ریزی درسی مناسب

3ـ ترس از شکست خوردن : فکرهای منفی مانع این می‌شود که مطالعه خوبی انجام دهید و شما را از هدف دور می‌کند.

4ـ عدم پشتکار و اراده : اگر در یک آزمون نتیجه‌ی مطلوب نگرفتید در آزمون بعدی دوباره خود را بسنجید.

5ـ نداشتن استاد و یا راهنمای خوب که بتواند ایجاد علاقه و رقابت رادر شما تقویت نماید .


6ـ‌ چند سال است که فارغ‌التحصیل یکی از رشته علوم انسانی شده‌ام و از همان ترم آخر درصدد این بوده‌ام که حتماً برای کنکور ارشد قبول شوم و تا حالا دو بار کنکور شرکت کرده‌ام درکنکور سراسری مجاز می‌شدم ولی در مرحله‌ی دوم پذیرفته نمی‌شدم، در دانشگاه آزاد هم چون با توجه به شرایط کاری و خانوادگی فقط تهران را انتخاب می‌کردم قبول نمی‌شدم اطرافیان می‌گویند که نمی‌توانی قبول شوی کم کم به این باور می‌رسم که نمی‌توانم، برای مشکلم چه پیشنهادی دارید؟‌

پاسخ : دوست عزیز در رویارویی با شکست‌ها، گروهی مقاوم هستند که به آینده امید دارند و دارای پشتکار بوده و از هدف خود دور نمی‌شوند. شما نباید مشکلاتتان را خیلی بزرگ جلوه دهید که باعث ناامیدی‌تان شود و به حرف‌های اطرافیان توجه نکنید که مانع پیشرفت‌تان می‌شود. سعی کنید جهت رسیدن به هدفتان هر روز محکم‌تر از دیروز قدم بردارید. برای موفقیت در مرحله دوم کنکور سراسری پیشنهاد می شود با یکی از مشاورین متخصص در زمینه انتخاب رشته مشورت داشته باشید و در مورد دانشگاه آزاد نیز می توانید شهرهای اطراف تهران را نیز در نظر بگیرید که این امر علاوه بر اینکه امتیاز کمتری نسبت به خود تهران می خواهد، نزدیک به تهران بوده و احتمال قبولی شما را افزایش می‌دهد.


7ـ سال گذشته در کنکور وقت کم ‌آوردم و نتوانستم به تمام سؤالات پاسخ دهم و این باعث نگرانی‌ام می‌شود که امسال نیز باز هم با این مشکل روبرو شوم به نظر شما چگونه می توانم با این مشکل مقابله کنم؟‌

پاسخ : باید سعی کنید که سؤالات را به همان ترتیبی که در دفترچه آمده پاسخ دهید، و همچنین سعی کنید در ابتدا سؤالاتی را پاسخ داده که کاملاً به یاد دارید، نیاز به فکر کردن کمتری دارد و وقت‌گیر نیستند. در ضمن از همان ابتدا جواب سؤالات را در پاسخ‌نامه بنویسید نه در دفترچه، در غیر این صورت احتمالاً هنگام وارد کردن جواب‌ها به پاسخ برگ وقت کم می‌آورید. سؤال‌هایی را که مسلط نیستید و نیاز به تمرکز و فکر کردن بیشتری را دارند با یک علامت ؟ مشخص کنید که پس از پاسخ دادن به سؤالاتی که مسلط بودید آنها را مورد بررسی قرار دهید و سؤالاتی را که مشکل است و یا شک دارید با خونسردی از آنها بگذرید و پاسخی ندهید. زیرا پاسخ ندادن بهتر از پاسخ غلط دادن است.

8ـ در کنکورهایی که شرکت کرده‌ام همیشه این اشتباه را مرتکب می‌شدم که به تمامی سؤالات نگاه می‌کردم و هنگامی که می‌دیدم سؤالات خیلی مشکل است دچار استرس می‌شدم و ناامیدی به سراغم می‌آمد و نمی‌توانستم تمرکز کنم برای حل مشکلم چه پیشنهادی دارید؟‌

پاسخ : سعی کنید از ابتدای دفترچه و اولین سؤال شروع به پاسخ‌دادن نمایید و توجه‌ای به دیگر سؤالات نداشته باشید.

اگر متوجه شدید که سؤالات مشکل است نگران نباشید خونسردی خود را حفظ کنید و بدانید که این سختی سؤالات فقط برای شما نیست بلکه برای تمامی داوطلبان است. موقعی می‌توانید به نتیجه‌ی خوبی برسید که افکار منفی را از خود دور کنید و اعتماد به نفس خود را بالا ببرید تا با آرامش تمام بتوانید سؤالات را جواب دهید.


9ـ هرچه به کنکور نزدیک‌تر می‌شوم احساس می‌کنم که مطالب را فراموش کرده‌ام و این باعث می‌شود که تمام زمان و انرژی‌ام صرف فکر‌های منفی شود و نتوانم درس بخوانم برای این مشکلم چه راهکاری را پیشنهاد می‌کنید؟

‌ پاسخ : بهترین روش این است که در حین درس خواندن نت‌برداری و یا خلاصه‌برداری کنید و نکات مهم و فرمول‌ها را یادداشت کنید. غالباً 24 ساعت پس از مطالعه ذهن بخشی از مطالب و پس از یک هفته عمده‌ای از آنها را فراموش می‌کند و در هنکامی که ذهن ما می‌خواهد وارد شیب فراموشی شود بهتر است به سراغ خلاصه‌ها و نت‌ها از قبل نوشته شده برویم و با مرور این مطالب مجدداً ذهن فعال می‌شود و مرحله تثبیت اطلاعات رخ می‌دهد و دیگر جای نگرانی نیست .

10ـ آیا هر روز باید یک درس را بخوانیم یا تمامی دروس را به میزان مساوی در یک روز مطالعه کنیم؟

پاسخ : اختصاص دادن ساعات مساوی برای مطالعه‌ی دروس مختلف راه مناسبی نیست. چرا که با توجه به اهمیت هر درس ، باید زمان را تقسیم کرد. خواندن بعضی از دروس زمان‌ بیشتری می‌برد، سعی کنید مطالعه‌ی روزانه خود را متمرکز به یک درس خاص نکرده و هر روز چندین درس را مطالعه کنید تا درس‌خواندن برایتان تکراری نشود.


11ـ با توجه به اینکه فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد هستم خیلی برایم مهم است کارشناسی ارشد را در دانشگاه دولتی قبول شوم ولی همواره این اضطراب و نگرانی را دارم که احتمال قبولیم کم باشد برای رفع مشکلم چه پیشنهادی دارید؟

پاسخ : اضطراب دلایل گوناگونی دارد عوامل درونی و بیرونی ، بعضی از افراد به خاطر گذشته‌ی خود همواره یک حس عدم اطمینان و نگرانی دارند سابقه‌ی ضعیف تحصیلی شما در آزمون کارشناسی ممکن است که این حس را تقویت کرده باشد البته عوامل بیرونی نظیر برخی از معلمان (در دوره‌ی دبیرستان و اساتید در دوره‌ی لیسانس) شرایط اجتماعی و شغلی و اقتصادی نیز بر تشدید اضطراب تأثیرگذار است به هر حال به شما دوست عزیز توصیه می‌کنم با برنامه‌ریزی درس بخوانید چون عدم برنامه‌ریزی خودباعث اضطراب می شود. سعی کنید ورزش کنید چون ورزش باعث می‌شود آدرنالین خون افزایش یابد و مهم‌ترین راه پیشگیری از این مشکل ورزش کردن است. توجه به تغذیه‌ی مناسب، تنها نماندن، در اجتماع بودن و … از راه‌های غلبه بر استرس و اضطراب است


12ـ می‌ترسم که در کنکورهای آزمایشی شرکت کنم که اگر نتیجه‌ی مطلوبی نگیرم تمام اعتماد به نفسم را از دست می‌دهم از طرفی می‌خواهم با نمونه سؤالات بیشتری آشنا شوم به نظر شما من چکار کنم؟‌

پاسخ : شرکت در آزمون‌های آزمایشی بدون تردید مهم‌ترین و دقیق‌ترین روش سنجش توانایی‌های شماست. شرکت در این آزمونها شما را با نمونه‌ سؤالات بیشتری آشنا می سازد و می توانید خود را در این مراحل مورد ارزیابی قرار دهید . چرا که کارنامه‌ای که بعد از آزمون به شما داده می‌شود سطح ترازتان را در کل کشور تعیین می‌کند و می‌توانید در هر مرحله سطح اطلاعات خود را با مرحله‌ی قبل مقایسه کنید و نقاط ضعف خود را شناسایی نمایید این کارنامه‌ها مشخص می‌کند که در کدام سؤال خطای بصری باعث اشتباه کردن داوطلب شده. وجود دام و تله‌ی تستی در آزمون‌ها سبب می‌شود که دانشجویان پس از گرفتاری در دام‌های تستی سرانجام بعد از چند آزمون دیگر تجربه‌ی کافی را برای برخورد با این گونه تست‌ها پیدا خواهندنمود. پاسخ‌نامه‌های تشریحی که دلیل غلط بودن سایر گزینه‌ها را توضیح داده می‌تواند کمک زیادی در نوع تست زدن شما داشته باشد .


13ـ چند سال است که فارغ‌التحصیل شدم امسال می‌خواهم در کنکور سراسری شرکت نمایم با توجه به اینکه متأهل هستم در صورت قبولی در شهرستان می‌توانم انتقالی بگیرم یا خیر؟

پاسخ : البته سعی کنید که شهرهایی را مورد انتخاب قرار دهید که نزدیک محل سکونتتان باشد و نیاز به انتقالی نداشته باشید ولی در صورتی که در شهرستان قبول شوید میتوانید به علت شاغل بودن همسرتان پس از گذشت حداقل یک ترم درخواست انتقالی داده وبرای پذیرفته شدن در صورتی که واحد دانشگاهی محل سکونتتان رشته مورد نظر را داشته باشد می توانید انتقالی بگیرید. البته شرایط دیگری هم جهت انتقالی وجود دارد که با مراجعه به سایت‌ سازمان سنجش و یا دانشگاه آزاد می‌توانید از آنها مطلع شوید.


14- در جلسه کنکورهای آزمایشی موسسه غالباً پس از 1 ساعت نشستن خسته می شوم خواهشمندم بگویید چگونه با این خستگی مقابله کنم ؟

پاسخ : علتهای مختلفی می تواند داشته باشد اگر از نظر جسمی مشکل خاصی نداشته باشید وهمچنین اگر در چندین آزمون به این مشکل برخور کرده اید به احتمال زیاد علت این مشکل شما عدم تمرکز صحیح در دوران قبل از کنکور است به علت اینکه تمرکز لازم را در حین درس خواندن نداشته اید و در جلسه آزمون حالت عصبی و هیستیریک به شما دست می دهد و دوست دارید جلسه را ترک کنید برای اینکه با این مشکل خود مقابله کنید باید علتهای عدم تمرکز را در خود از بین ببرید .

علتهای عدم تمرکز در درس خواندن به شرح ذیل می باشد .

1- عدم اعتماد به نفس

2- وسواس

3- اضطراب

4- رویا پردازی

مهمترین روش برای رسیدن به آرامش و تمرکز کنترل امواج مغزی ورسیدن به تمرکز کامل است .هر شب هنگام خواب یا صبح بعد از خواب شمارش معکوس به صورت نشسته با چشمانی بسته انجام دهید


100-99-98-97-96-95-94-93-.........................

این روش را باید طی 3 هفته به صورت مداوم و مستمر انجام گیرد و زمانی که شمارش معکوس به پایان رسید تجسم خلاق انجام دهید به این صورت که من در سر آزمون هستم و هیچ گونه استرسی ندارم و با :آرامش کامل آماده آزمون دادن هستم بعد طی سه هفته تمرکز شما به صورت تساعدی افزایش پیدا می کند .


15ـ با توجه به اینکه روزانه حدود 8 ساعت درس می خوانم ، نمی دانم با این مدت زمان مطالعه نتیجه مطلوبی در آزمونهای آزمایشی نمی‌گیرم لطفاراهنمایی فرمایید؟

پاسخ : درس خواندن زیاد مهم نیست چگونه درس خواندن مهم است شما اگر هر مبحث درسی را یک بار مطالعه کنید ولی به صورت عمیق بخوانید بهتر نتیجه می‌گیرید از این که همان مطلب را 5 بار بخوانید آن هم به صورت روزنامه‌وار البته بعضی وقت‌ها این روش پیشنهاد می‌شود و مهم‌ترین عامل این است که داوطلب نمی‌داند که هر درس را باید در چه زمانی از روز مطالعه کند و این موجب می‌شود که درصد یادگیری به پایین‌ترین سطح خود برسد. سعی کنیدبه صورت پیوسته درس نخوانید و هر 90 دقیقه حداقل 15 دقیقه استراحت کنید تا ذهن آماده دوباره یادگیری را داشته باشد.


16 ـ مدیریت زمان یعنی چه و چگونه می‌توان در طی 8 مرحله آزمون به آن دست پیدا کرد؟‌

پاسخ :‌ سؤال‌ها را به ترتیبی که در دفترچه کنکور می‌بینید پاسخ دهید و هیچ گاه به سؤالی به صورت تصادفی و از روی شانس پاسخ ندهید. استفاده از تکنیک ضربدر و منفی در این مورد کاربرد دارد که به شرح زیر می باشد :

ـ هنگام پاسخ دادن به سؤالات هرگز وقت خود را صرف سؤالات وقت‌گیر نکنید در ابتدا فقط به سؤال‌هایی که می‌توانید در وقت قانونی جواب دهید پاسخ بدهید.

ـ در زمان اضافه حتماً به مرور سؤالات بپردازید و از پاسخ دادن به کلیه سؤالات اطمینان کافی را کسب کنید.

یک اشتباه متداول ! هیچ گاه ابتدا جواب سؤالات در دفترچه وارد نکنید که در پایان آنها را به پاسخ‌نامه منتقل کنید. زیرا امکان دارد که وقت کم بیاورید.


17- دانشجویانی که مدرک معادل دارند می‌توانند در آزمون شرکت کنند ؟‌

پاسخ : خیر. فقط مدارکی که مورد تایید وزارت علوم و تحقیقات باشد. به طور مثال دارندگان مدرک از دانشگاههای دولتی ( روزانه – شبانه – غیرانتفایی- متمرکز و نیمه متمرکز – پیام نور)و دانشگاه آزاد و علمی کاربردی و همچنین دارندگان مدرک حوزوی که مورد تایید سازمان مربوطه قرار گرفته باشد می توانند در آزمون کارشناسی ارشد شرکت نمایند لازم به ذکر دارندگان مدرک تحصیلی از خارج کشور که دانشگاه مربوطه مورد تایید وزارت علوم و تحقیقات باشد ممانعتی از شرکت این افراد در آزمون انجام نمی گیرد .


18ـ میزان سهمیه و درصد آن در کنکور به چند صورت است؟‌آیا بسیجی عادی مشمول سهمیه رزمندگان می شود یا خیر؟


پاسخ : از کل ظرفیت رشته‌ها 40% مربوط به سهمیه رزمندگان و 60% درصد مربوط به سهمیه مناطق و نهادها و 5% ظرفیت اضافه برای شاهد در نظر گرفته می‌شود. از 60% سهمیه مناطق و نهادها و 80% مربوط به داوطلبان بومی و 205 به صورت آزاد برای سایر مناطق است. خیر بسیجی عادی مشمول سهمیه رزمندگان نمی شور و سهمیه فقط به کسانی تعلق می گیردکه درجه رزمندگی دارند.


19ـ من فقط مدارک ستاره‌دار را ارسال نمودم و بقیه مدارک مانند گواهی معدل، مدارک رزمندگی، پشت کارت ملی را چون ستاره‌دار نبود ارسال نکردم آیا باید آنها را نیز ارسال می‌کردم حالا چه کار باید کرد؟‌

پاسخ : مدارک ستاره‌دار برای کلیه داوطلبان الزامی می‌باشد در حالی که بر حسب شرایط هر داوطلب بایستی ارسال گردد و در صورت عدم ارائه نقص مدرک محسوب میشود و باید ارسال شود. اگر قسمتی از مدارک خود را ارسال نکرده اید می توانید رجوع کنید واحد نقص سازمان سنجش و مدارک مربوطه را تحویل دهید در غیر این صورت اگر بر فرض شما می خواهید از سهمیه رزمندگان استفاده کنید و مدارک نقص داشته باشد

سهمیه در نظر گرفته شده برای شما لحاظ نمی گردد.


20ـ من فارغ‌التحصیل رشته آموزش زبان انگلیسی هستم می‌خواهم در مقطع ارشد کامپیوتر ادامه تحصیل دهم به نظر شما می‌توانم موفق شوم یا اینکه رشته‌ی اصلی خود را ادامه دهم ؟

پاسخ : شما باید یک ارزیابی کلی از خود انجام دهید و بر حسب نوع شغلی و توانایی‌ها و استعدادهایی که دارید رشته دوره ارشد را انتخاب کنید رشته‌ای مثل یک رشته کامپیوتر رشته‌ای است که شما باید از پایه این رشته را شروع کنید و در دوران ارشد امکان اینکه که دراین رشته موفق شوید بسیار کم است رشته ای را انتخاب کنید حداقل مربوط به رشته کارشناسی باشد یا حداقل به رشته تحصیلیتان نزدیک باشد.


21ـ چه روشی را برای تمرکز بهتر برای مطالعه در نظر بگیریم ؟

پاسخ : برای اینکه بهتر تمرکز کنید، روش جالب از پورفسور کاواشیما روان‌شناس ژاپنی را پیشنهاد می‌کنیم.

برای تمرکز در حد بالا قسمت جلوی مغز فعال می‌شود تا درصد تمرکز ما را به حد بالایی برساند.

500 عدد را می‌نویسیم و به صورت مثال ذیل و آن را مدام تکرار می‌کنیم 60روز به صورت مستمر این کار را انجام می‌دهیم.


4+5

6-15

6-12

6+12

8×4

9×7

9+4

6+5



22ـ بعد از یک ساعت درس خواندن دچار افسردگی می‌شدم و فکرهای مختلف به ذهنم هجوم می‌آورد و کاملاً از درس زده می‌شوم نمی‌دانم چکار کنم لطفاً راهنمایی‌ام کنید؟‌

پاسخ : برای رسیدن به موفقیت باید راه‌های سخت و دشوار بسیاری را پشت سر بگذراید هر زمانی که احساس خستگی و افسردگی کردید یک محیط آرام را انتخاب کنید و برای 10 دقیقه چشمان را بسته و به هیچ چیز فکر نکنید و بعد از آن یک لیوان آب بخورید و آینده روشنی که بعد از ادامه تحصیل و موقعیت شغلی مناسب که برایتان به ارمغان می‌آورد فکر کنید و اینکه این دوران سخت ابدی نیست و به پایان می‌رسد.


23ـ مقرارت نظام وظیفه عمومی در مورد داوطلبین مرد به چه صورت است؟‌

پاسخ : در این مورد به دفترچه آزمون در قسمت مربوطه مراجعه کنید داوطلبین آقا باید یکی از شرایط زیر را حتماً دارا بوده :

ـ کارت پایان خدمت

ـ کارت معافیت کفالت یا پزشکی دایم و یا کارت معافیت دایم زمان صلح یا فرم کامپیوتری

ـ متولد سال 1354 و قبل از آن

ـ داشتن دفترچه آماده به خدمت بدون مهر غیبیت

ـ فارغ‌التحصیلان دوره‌های کارشناسی یا کارشناسی ارشد متعهد خدمت سازمان‌ها یا وزارت‌خانه‌ها با ارائه گواهی

ـ دانشجو سال آخر که تا شهریور ماه فارغ‌‌التحصیل شود.

ـ پرسنل شاغل رسمی در نیروی نظامی یا انتظامی

ـ طلبه دارنده مدرک لیسانس (کارشناسی)

ـ فارغ‌التحصیل دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد که حداکثر تا تاریخ مقرر دوران خدمت وظیفه آنها به پایان برسد.


24ـ فارغ‌التحصیل در مقطع کارشناسی هستم و امسال نیز کنکور شرکت کردم علی‌رغم مطالعه بسیاری که داشتم نمی‌دانم چرا در زمان کنکور بسیاری از سؤالات را با وجود اینکه مطمئن بودم مطالعه کردم نمی‌توانستم پاسخ بدهم یا اینکه در انتخاب گزینه دچار شک و تردید و فراموشی می‌شدم. می‌خواستم در مورد نحوه‌ی مطالعه و عدم فراموشی مطالب راهنمایی‌ام نمایید؟ 

پاسخ : همه افراد از جمله افراد تیزهوش نیز دچار فراموشی می‌شوند گاهی فراموشی دردسرساز است مثل کنکوری که شما می‌دهید و مطالب را فراموش می کنید و گاهی مفید است برای فراموش کردن حوادث تلخ مثل نتیجه‌ی نامطلوب کنکور که باید فراموش کیند و با جدیت مجدد تلاش کنید. عوامل مؤثر در فراموشی

1ـ گذشت زمان

2ـ یادگیری ضعیف

3ـ تداخل مطالعه

4ـ اضطراب

5ـ نداشتن علاقه

6ـ فشرده خوانی

7ـ تغییر محیط

8ـ نداشتن برنامه‌ریزی درسی و یک مشاور که مهم‌تر از همه است.


بر اساس تحقیقات سرعت فراموشی پس از یادگیری اولیه زیاد است و بعد کم می‌شود به طوری که 20 دقیقه پس از یادگیری حدوداً 40 درصد هجاهای بی‌معنی فراموش می‌شود یک ساعت حدوداً 55 درصد ، از 9 ساعت 64 درصد و یک روز بعد 67 درصد و یک روز بعدی 7 درصد و یک ماه بعد 79 درصد آنها فراموش می‌شود که این یک عامل مهم در نتیجه‌ی امتحان و حضور ذهن تأثیر می‌گذارد و مطالعه‌ی ما باید عمقی و مفهومی باشد نه حفظی چون آنها را زود فراموش می‌کنیم.

- هر مطلبی که یاد می‌گیریم در یادگیری مطلب بعدی که می‌آموزیم تأثیر می‌گذارد و حتی ممکن است مانع جاگیری مطلب قبلی در حافظه شود پس باید بین مطالعه دو موضوع فاصله زمانی مناسبی وجود داشته باشد.

- هر مطلبی را اگر با اضطراب و نگرش منفی و یا در حالت استرس مطالعه کنیم به سختی در حافظه منتقل می‌شود.

- آدمی آنچه را که دوست دارد زود به خاطر می‌سپارد و زود هم به یاد می‌آورد پس با علاقه مطالعه کنیم.

- از خواندن بدون وقفه و استراحت مطالب دوری کنیم.

- و بسیاری از شما دوستان گله‌مندید که وقتی در خانه تست می‌زنید بهتر عمل می‌کنید تا در زمان آزمون که به شما پیشنهاد می‌شود که حتماً با شرکت در کنکورهای آزمایشی و سایر امتحانات رسمی این مشکل را به تدریج می‌توانید برطرف کنید.

- اگر شما یک برنامه‌ریزی مرتب و کاملاً جامع و علمی داشته باشید با کمک از نتایج هر آزمون آزمایشی می‌توانید با کمی تغییر در برنامه‌ریزی خود برنامه‌ریزی اولیه را به بهترین شکل ممکن درآورید و موفق شوید. انشاء ا…


25- دانشجوی سال آخر رشته فنی و مهندسی هستم با وجود اینکه دانشجویی درس‌خوان و از نمرات و معدل بالای 18 برخوردار هستم بسیار مضطرب و نگرانم! آیا شانس قبولی در کنکور ارشد در یک دانشگاه خوب تهران را دارم؟

پاسخ: دانشجوی عزیز، برای داوطلبانیکه بلافاصله بعد از دوره لیسانس وارد دوره فوق لیسانس می‌شوند، برنامه‌ریزی ساده است. اتفاقاً میزان و درصد استرس در گروه داوطلبانی چون شما بسیار کمتر دیده می‌شود. چون داوطلبان گروه شما فقط درس می‌خوانند و گرفتاری دیگری ندارند، و چون دبیرستان و دوره کارشناسی را پشت سر هم گذرانده‌اند، عادت به درس خواندن دارند و وقفه‌ای در تحصیل آنها پیش نیامده است، درسها برای آنها تازه است. در بین این گروه آنهایی که با انگیزه‌تر و پرتلاش می‌باشند چون شما، موفق‌تر هستند. این داوطلبان در سال آخر دانشگاه به فکر کنکور ارشد می‌باشند. آنها حتماً با سرفصل‌های موارد امتحانی آزمون ارشد آشنا هستند و برنامه‌ریزی خود را بر مبنای دروس امتحانی و ضرایب آنها می‌گذرانند. چون هنوز در دانشگاه هستید و زمانی را برای آماده شدن برای امتحانات دانشگاه می‌گذرانید، لذا باید در روزهای آخر هفته و یا روزهایی که به دانشگاه نمی‌روید خود را برای آزمون آماده کنید. در واقع بعضی دروسی که در دانشگاه امتحان می‌دهید برای کنکور ارشد نیز استفاده می‌شود.

و البته حتماً شما باید بدانید که امتحان دانشگاه با آزمون ارشد فرق اساسی دارد، لذا باید ارزیابی درستی داشته باشید و این ارزیابی با بهره‌گیری از خدمات موردنیاز شما از طریق دوست، تمام اطلاعات تشریحی ذهن شما را به تست و نکات مهم کنکوری مبدل می‌سازد. باشد که به امید ایزد موفق شوید.


26- خیلی سال است که در یکی از رشته‌های فنی مهندسی (مکانیک) فارغ‌التحصیل شده‌ام و شغل بنده در زمینة تخصصی تحصیلی‌ام است با مسأله‌ای که مواجه شدم این است که در محل کارم همکاران فارغ‌التحصیل ارشد (مکانیک) با سوابق شغلی  بسیار کمتر از من سمتهای بالاتر با حقوق و مزایای بالاتر دارند این شد که به فکر ادامه تحصیل افتادم، حال حاضر با گذشت سالیان بسیار، از مباحث تئوری رشته‌ام بسیار دور شده‌ام آیا می‌توانم موفق شوم؟ با وجود مشغلة کاری‌ام برای درس خواندنم چگونه برنامه‌ریزی می‌کنید؟

پاسخ: با برنامه‌ای دقیق و مدون و همتی مضاعف می‌توانید قبول شوید. از قدیم گفته‌اند خواستن توانستن است برای برنامه‌ریزی در خصوص درس خواندن شما باید قدر زمان را خیلی بیشتر از دیگران بدانید. اگر صبح‌ها سرکار می‌روید بعدازظهرها و شب‌ها را می‌توانید برای مطالعه بگذرانید. گاهی بعدازظهر‌ها هم گرفتار کار هستید و نمی‌توانید مطالعه کنید پس بهترین کار این است که ساعات فراغت خود را از کار یادداشت کنید حتی روزهای تعطیل را، سپس حجم مطالعه موردنظر را در ساعات فراغت از کار تقسیم کنید، به خصوص از روزهای تعطیل باید حداکثر استفاده را ببرید. اما موضوع مهم دیگر برای شما این است که بسته به سالهایی که از دانشگاه دور بوده‌اید، باید بیشتر مطالعه کنید و شاید هم با مواد امتحانی جدیدی روبرو باشید. اگر در جریان شرایط آزمون باشید و درسها را نیز به روز باشید، کار آسانتری دارید ولی اگر چند سال از محیط دانشگاه دور هستید و در جریان چگونگی برگزاری آزمون و مواد امتحانی و ضرایب آن نبوده‌اید باید خود را در این موارد به روز برسانید. کلاس کنکور در صورتیکه با دقت و نیاز داوطلب تعیین شده باشد، برای شما که از محیط دانشگاهی دور بوده‌اید می‌تواند مفید باشد.


27- با وجود اینکه نیمه‌وقت مشغول به کار هستم اما وقت و زمان زیادی دارم، وقتهای خالی‌ام را با فعالیت‌های فوق برنامه چون اینترنت ـ کلاسهای ورزشی و زبان انگلیسی پر می‌کنم در حال حاضر تصمیم به شرکت در کنکور ارشد دارم آیا می‌توانم در کنار درس خواندن به برنامه‌هایم خصوصاً ورزش و زبان انگلیسی ادامه دهم؟

پاسخ: توصیه ما این است که در سال جاری که خود را برای کنکور ارشد آماده می‌کنید، فعالیتهای فوق برنامه را به حداقل برسانید. کلاس‌های ترمیک زبان را در سال جاری کاملاً قطع کنید، اگر به طور حرفه‌ای ورزش می‌کنید فعالیت حرفه‌ای خود را کاهش دهید و به چهار پنج ساعت در هفته  اکتفا نمایید. این میزان ورزش در طول هفته نه تنها مضر نیست بلکه مفید هم هست اما افراط در ورزش جسم شما را خسته می‌کند و از بازده کار آموزشی شما به شدت می‌کاهد.


28- می‌خواستم بدانم سرعت در تست زدن کنکور کارشناسی ارشد، چقدر حائز اهمیت است؟

پاسخ: خوب به خدمت شما عرض می‌شود که: در تست زدن سرعت و دقت دو عامل بسیار مهمی هستند که باید با تمرینات زیادی آنها را تقویت کنید. این دو عامل لازم و ملزوم یکدیگر می‌باشند. داشتن سرعت بدون دقت و یا دقت بدون سرعت، نتیجه خوبی نخواهد داشت. سرعت بستگی به زمان هر تست دارد. با اطلاع از شرایط زمان و تعداد تست‌ها در هر درس، زمان هر تست را در هر درس به دست آورید. سعی کنید سرعت خود را آنقدر بالا ببرید تا بتوانید در زمان هر تست، آن تست را جواب داد و یا از جواب دادن آن منصرف شوید. سرعت بالا ممکن است منجر به بی‌دقتی شود و سرعت پایین هم اگرچه ممکن است با دقت بالا باشد ولی نمی‌توان تمام تست‌ها را خواند و جواب داد. موضوع سرعت در امتحانات تشریحی چندان مهم نیست، ولی در امتحانات تستی حائز اهمیت است. اگر بلافاصله بعد از اتمام دانشگاه و یا سال بعد در آزمون ارشد شرکت می‌کنید، شاید سرعت شما در تست زدن خوب باشد، ولی اگر وقفه‌ای در تحصیل اتفاق افتاده و مشغول به کار بوده و یا کارهای خانه را انجام داده‌اید حتماً باید تمرین زیادی انجام دهید تا به سرعت مطلوب برسید. سرعت مطلوب سرعتی است که مطابق با زمان اختصاصی داده شده برای هر تست در جلسه آزمون ارشد باشد. هرچه بیشتر از محیط دانشگاه دور بوده‌اید، به تمرینات بیشتری نیاز دارید. اگر نمی‌توانید به سرعت مطلوب برسید، احتمالاً تسلط کافی روی منابع درسی ندارید و مشکل سرعت نیست بلکه میزان تسلط شما روی هر درس می‌باشد. زمانی سرعت به حد مطلوب خواهد رسید که میزان تسلط شما به درس هم به حد مطلوب برسد.

صدای مشاور:

بد نیست که دانشجویان عزیز متقاضی در کنکور ارشد بدانند اضطراب نقش کمتری دارد. دلایل زیر توجیه این جمله می‌باشد:

1ـ داوطلب ارشد در سن بالاتری نسبت به داوطلب سراسری می‌باشد. بنابراین آزمون ارشد را بهتر تجزیه و تحلیل می‌نماید.

2ـ داوطلب ارشد، دانشگاه را تجربه نموده و خیلی در آرزوی ورودی به دانشگاه نمی‌باشد، لذا آگاهانه و عاقلانه‌تر تصمیم می‌گیرد و با موضوع مواجه می‌شود.

3ـ داوطلب ارشد کمتر از طرف اطرافیان برای موفقیت در آزمون سراسری، تحت فشار است و همین بی‌اهمیتی اطرافیان، باعث کاهش اضطراب داوطلب می‌شود.

4ـ برای بعضی داوطلبان ارشد، غیر از آزمون ارشد، اشتغالات دیگری مانند داشتن شغل، داشتن همسر ـ و سایر موارد مشابه وجود دارد که کمتر به آنها فرصت نگرانی در آزمون ارشد را می‌دهد. این عامل در آزمون سراسری خیلی کمتر دیده می‌شود.

5ـ نگرش داوطلب ارشد با نگرش وی در زمان کنکور سراسری خیلی فرق می‌کند. همین تغییر نگرش به کنکور ارشد باعث اضطراب کمتری خواهد شد. در واقع نگرش واقع‌بینانه‌تری پیدا کرده است.


توجه: سوالات به مرور زمان تکمیل خواهند شد.


منبع: سایت مدرسان شریف


لطفا از سایر قسمت های سایت دیدن فرمایید. (می توانید از طبقه بندی موضوعی بالای صفحه سمت راست استفاده کنید)

با تشکر 

فرخ کریمی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۵/۱۳
تلکامپ - الکترونیک و کامپیوتر

کنکور

ارشد برق

سوالات متداول کنکور

مشاوره کنکور

نظرات (۴)

با سلام
دو تا سوال داشتم
من امسال میخوام کنکور ارشد مجموعه مهندسی برق رو امتحان بدم بعد از اعلام نتایج اولیه که باید انتخاب شهر کنیم من می تونم مهندسی ایزار دقیق و اتوماسیون در صنایع نفت جز انتخابام باشه یا اینکه باید جداگانه کارت اعتباری بگیرم و به عنوان رشته شناور امتحان بدم تا بتونم انتخابش کنم . منظور از (با ضرایب گرایش 1) که در انتهای مهندسی ابزار دقیق و اتوماسیون در صنایع نفت اومده چیه ؟ با ضرایب گرایش 1 منظورش مهندسی برق گرایش الکترونیک هستش یا چیز دیگه ای هست

با تشکر ایمیلم enelec8@gmail.com
پاسخ:
بهتر بود که رشته شناور را انتخاب می کردید. اما اگر انتخاب نکردید بعضی از رشته های زیر گروه اتوماسیون و ابزار دقیق را می توانید از گروه برق انتخاب کنید.
موفق باشید.
ا سلام
من پشت کنکوری هستم و می خواهم در کنکور ازمایشی شرکت کنم ولی مطالعه نداشتم به نظر شما بدون مطالعه تاثیر گذار است یا نه؟

پاسخ:
باسلام
همین پست رو مطالعه کنی متوجه میشی.
با سلام
فارغ التحصیل مهندسی برق از دانشگاه صنعتی قم با معدل 16هستم. سال گذشته به دلیل اینکه فرصتی برای خواندن برای کنکور نداشتم, شرکت نکردم. اما امسال از دی ماه به طور جدی درس خواندم البته فقط کتاب های کنکوری و کنکور های سالهای گذشته. یعنی در هیچ آزمون آزمایشی شرکت نکردم. اما بر خلاف تلاش های بسیار, درجلسه کنکور بسیار بد عمل کردم. و احتمال میدهم باز هم چیزی در حد صنعتی قم قبول شوم. من هیچ وقت از محل تحصیلم راضی نبودم و قصد دارم در یک دانشگاه برتر درس بخانم زیرا واقعا به رشته ام_ مخابرات سیستم_علاقه دارم. اما حالا بسیار مردد هستم. آیا به نتیجه کنکور قانع شوم یا باز هم تلاش کنم؟( با توجه به اینگه پدر و مادرم از طولانی شدن زمان تحصیلم و پیشرفت هم سن وسالانم برای من کمی ناراحت هستند.) آیا اگر امسال در کنکورهای آزمایشی شرکت کنم, یا مثلا کلاس های نکته و تست,نتیجه بهتری خواهم گرفت؟ 
لطفا به من کمک کنید. باتشکر
پاسخ:
باسلام
اول یه خسته نباشید میگم بابت کنکوری که پشت سر گذاشتید. پیشنهاد می کنم تا خرداد صبر کنید تا نتایج اولیه بیاد بعد تصمیم بگیرید. توی این مدت بعد از یه ریکاوری کوتاه مدت می تونید چیز های مفیدی مثل نرم افزار های برق یا زبان یا ... رو یاد بگیرید. اگه بعدش خواستید دوباره کنکور شرکت کنید باید با یک برنامه منظم و منسجم که بهتره با یک مشاوره همراه باشه پیش برید.
موفق باشید
سلام.خسته نباشبد.
من خیلی وقت پیش هست که مرتب سر به سایتتون میزنم ولی متوجه بعضی از مطالب خوب و ارزنده تون نشده بودم،من جواب سوالاتم راجع به شرکت در آزمون و تاثیرگذاریشون رو در این پست متوجه شدم.
واااااقعا لطف کردید که وقت گذاشتید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

ابزار هدایت به بالای صفحه